Alergiczne zapalenie spojówek, czyli leki stosowane miejscowo, które powinien znać każdy optometrysta

Optometrysta funkcjonujący w środowisku zawodów medycznych powinien znać podstawowe środki farmakologiczne stosowane przez lekarza okulistę. Kontynuując poprzednie artykuły, w dzisiejszym krótko opiszemy i przypomnimy najważniejsze leki zmniejszające przekrwienie oraz preparaty łagodzące objawy alergicznego zapalenia spojówek. Termin „alergia” pochodzi z języka greckiego od allos, czyli odmienny oraz ergos, czyli reakcja. Po raz pierwszy został użyty w …

Czytaj dalej

f.lux doskonałym narzędziem chroniącym wzrok podczas pracy przy komputerze

Coraz więcej badań poświęcanych jest wysokoenergetycznemu światłu widzialnemu (ang. high-energy visible light, HEV), nazywanemu w sposób uproszczony światłem niebieskim, oraz wpływowi jaki wywiera na nasze życie. Z pewnością każdego dnia trafiają do Waszych gabinetów pacjenci, którzy w wywiadzie zgłaszają dużą liczbę godzin spędzanych przy komputerze. W wielu przypadkach głównym czynnikiem motywującym do  kontrolnego badania wzroku …

Czytaj dalej

Grubsze, dłuższe rzęsy i działania niepożądane leku Latisse

Amerykańska Agencja ds. Żywności i Leków (ang. Food and Drug Administration) zatwierdziła lek Latisse (ang. bimatoprost ophtalmic solution, 0,03%), który jest pomocny we wzroście dłuższych, grubszych i ciemniejszych rzęs. Środek zawiera ten sam aktywny składnik, który jest wykorzystywany w leku Lumigan służącym do leczenia jaskry. Odkryto, że u niektórych pacjentów leczących się na jaskrę, występuje efekt …

Czytaj dalej

Światło niebieskie i życie człowieka

Wcześniej wspominałam o badaniach dotyczących biologicznego wpływu światła niebieskiego (HEV) na zachowania człowieka  oraz układ wzrokowy. Nie trzeba było długo czekać i już mamy konkretne informacje. Naukowcy z Uniwersytetu w Pennsylvanii (the University of Pennsylvania School of Medicine) sprawdzali odpowiedź ludzkiego oka na światło niebieskie.  Ich praca dotyczyła melanopsyny oraz reakcji źrenic na światło. Melanopsyna jest …

Czytaj dalej

„Cyfrowa” astenopia

Objawy astenopijne to przejściowy dyskomfort towarzyszący dwóm lub większej liczbie godzin pracy przy sprzęcie wyposażonym w ekrany emitujące światło. Użytkowanie sprzętu elektronicznego szeroko oferowanego konsumentom może powodować uczucie napięcia i „piasku”. Można do niego zaliczyć telewizory, monitory LCD wchodzące w skład zestawów komputerowych, smartphone’y, czytniki e-booków wyposażone w ekrany LCD, tablety i przenośne konsole do gier. …

Czytaj dalej