Naciśnij Enter, żeby zobaczyć wyniki wyszukiwania

Społeczna odpowiedzialność biznesu na rynku soczewek kontaktowych

Soczewki kontaktowe z każdym rokiem znajdują coraz szersze grono zwolenników, którzy z różnych powodów (przede wszystkim kosmetycznych, ale też związanych z dużo wyższym komfortem widzenia niż w przypadku korekcji okularowej) przywiązują się na stałe do tego typu korekcji. Wiąże się z nią wiele zalet, lecz nie powinniśmy zapominać o, nomen omen, wadach, które mogą wpływać na doświadczenia wzrokowe pacjentów.

Poszerzanie sieci dystrybucji soczewek kontaktowych o sklepy internetowe, drogerie oraz apteki niesie ze sobą zwiększone ryzyko polegające na omijaniu gabinetów specjalistycznych przez potencjalnych pacjentów. W konsekwencji zjawisko to wpływa na tworzenie się tendencji do unikania prawidłowego doboru soczewek kontaktowych. Może to niestety skutkować większą ilością powikłań występującą w wyniku ich niewłaściwego użytkowania.
Wielu okulistów i optometrystów rezygnuje z oferowania usług profesjonalnego doboru soczewek kontaktowych, a salony optyczne nieczęsto decydują się na ich dystrybucję. Dlaczego tak się dzieje? W mojej opinii na zaistniałą sytuację składa się kilka powodów. Po pierwsze, do specjalistów trafia stosunkowo mniej pacjentów. Po drugie, salony optyczne nie są w stanie dotrzymać kroku konkurencji, zwłaszcza w aspekcie kosztowym, co przekłada się na wyższe ceny (wynika to w szczególności z możliwości uzyskiwania wysokich rabatów przez większe podmioty działające na zasadzie sieci lub braku konieczności utrzymywania stacjonarnego sklepu), oraz aspekcie dogodności stosowanych środków dystrybucji – dużo wygodniej jest klientom otrzymać produkty w formie wysyłki albo zakupić je przy okazji wizyty w dużym centrum handlowym. Jednak oszczędności poczynione w ten sposób mogą nie wyjść pacjentom na zdrowie.

Czy istnieje zatem złoty środek na rynku soczewek kontaktowych?

Jak w każdej sytuacji, tak i na rynku soczewek kontaktowych pacjent musi zgodzić się na pewne kompromisy. W tym przypadku gabinet specjalistyczny lub salon optyczny jest punktem zaufania dla pacjenta. Miejscem, w którym zawsze można uzyskać rzetelną informacje oraz pomoc, a w związku z tym powinien liczyć się z koniecznością poniesienia dodatkowej opłaty. Zadaniem specjalisty dobrego widzenia jest zwiększanie świadomości pacjentów w tej dziedzinie oraz oferowanie procedury doboru soczewek kontaktowych

Takie działanie ze strony okulistów, optometrystów i optyków jest przykładem stosowania zasad społecznej odpowiedzialności biznesu (ang. Corporate Social Responsibility, CSR) w mikroskali.  Społeczna odpowiedzialność biznesu to jedna z koncepcji zarządzania, w której fundamentem i osią działań przedsiębiorcy są interes społeczny oraz relacje z interesariuszami. W przypadku gabinetów specjalistycznych może być to np. bezinteresowne zwiększanie świadomości oraz wiedz pacjentów w temacie soczewek kontaktowych oraz utrzymywanie w swojej ofercie usługi doboru i aplikacji soczewek kontaktowych.

eyelid_slit_lamp_foropter_pl

Źródła grafiki:
completeeyecare.com [dostęp: 05.06.2015],
youtube.com [dostęp: 05.06.2015].

Komentarze

foropter.pl

"Primum non nocere" w okulistyce i optometrii powinno być rozumiane jako motywacja do ciągłego pogłębiania wiedzy oraz maksymalizowania efektu synergii we współpracy pomiędzy wszystkimi specjalistami zajmującymi się układem wzrokowym.

http://foropter.pl